Зупинення повноважень органів місцевого самоврядування у сфері ДАБК – це згортання децентралізацї. АМУ звернулася до Президента

Асоціація міст України звернулася до Президента з метою привернути увагу гаранта Конституції України до ситуації, яка склалася у сфері державного архітектурно-будівельного контролю.
Кабінет Міністрів України своїми постановами від 13 березня 2020 року «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» №218 та «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» №219 протиправно зупинив дію постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» до початку функціонування нової Державної містобудівної інспекції (ДІМУ). Це паралізувало роботу місцевих органів державного архітектурно-будівельного контролю (територіальні підрозділи ДАБІ та органи місцевого самоврядування, яким надано такі функції).
Своїми діями Уряд протиправно зупинив виконання  місцевими органами державного архітектурно-будівельного контролю Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” і частково згорнув децентралізацію у цій сфері. Також Урядом порушено частину сьому статті 5 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади”, яка передбачає безперервність здійснення повноважень та функцій центрального органу виконавчої влади, щодо якого набрав чинності акт Кабінету Міністрів України про його припинення.
Таким чином, вже 7 місяців будівельна сфера залишається без державного архітектурно-будівельного контролю, у тому числі зі сторони органів місцевого самоврядування. Існування такої правової прогалини призводить до безладу у сфері містобудування, порушення майнових прав фізичних та юридичних осіб, їх прав на належний захист своїх інтересів з боку держави. Зокрема, це створює умови для таких негативних наслідків: виникнення аварійних ситуацій; порушення нормального функціонування лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, об’єктів комунікацій, зв’язку, енергетики; зростання кількості самочинного будівництва, будівництва із значними порушеннями законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, гальмування введення об’єктів в експлуатацію, загострення ризиків корупції тощо.
У свою чергу, відсутність в органів місцевого самоврядування повноважень у сфері державного архітектурно-будівельного контролю унеможливлює формування комфортного, безпечного середовища у територіальних громадах, позбавляє суб’єктів містобудування гарантованого законодавством права на отримання якісних послуг, створює перепони економічному розвитку муніципалітетів, не дозволяє своєчасно реагувати на порушення містобудівного законодавства та зупиняти самочинне будівництво. Таким чином, фактично загальмовано один із важливих аспектів децентралізації.
АМУ стало відомо, що тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з питань розслідування фактів корупції в органах державного  архітектурно-будівельного контролю та нагляду, створена 15 вересня 2020 року, перевантажена повідомленнями про порушення, пов’язані саме з блокування протягом тривалого часу державного контролю у цій сфері.
Асоціація міст України закликає Президента вплинути на Уряд для якнайшвидшого відновлення дії Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553.
Нагору